4.6.06

Wegsmokkelen

Soms kiest Groot Ventje wat er voorgelezen gaat worden, soms kies ik, soms kiezen we samen. Vandaag komt hij aandraven met Koe abc van Nannie Kuiper. Mijn mond houd ik stil, maar vanbinnen zucht ik. Dit boekje, en de soortgelijke Kip abc, Konijn abc en Varken abc behoren niet tot mijn voorleesfavorieten. Een versje voor elke letter van het alfabet, dat ook nog eens over koeien (of kippen of konijnen of varkens) gaat én mooi rijmt: blijkbaar is dat een beetje veel gevraagd, want het resultaat is nogal gezochte rijmelarij, en dat zesentwintig letters lang. Er bekruipt me wel eens de neiging om de boekjes dan maar weg te smokkelen, maar net dan haalt Groot Ventje er weer een uit de kast. Voorlezen dus maar. Met de afspraak dat ik na Koe abc nog een boek kies. Dubbel Doortje bijvoorbeeld, of Zot konijn, of Haas en Hond.

Geen opmerkingen: