24.7.06

Voorleesrobot

Voorlezen is goed voor kleine en niet zo kleine kinderen. Steeds meer mensen raken ervan overtuigd, prachtig. En zoals dat dan gaat, raken ook steeds meer marketeers overtuigd van het nieuwe gat in de markt waarop moet worden ingespeeld.
Voorlezen is goed voor kleine en niet zo kleine kinderen. En dus brengt een Koreaans bedrijf dit najaar een robot op de markt die deze taak van de ouders kan overnemen. Een heuse robot-opvoeder, gewagen de makers, die zelfs hele kinderboeken kan voorlezen.
Ik gruw bij het lezen van dit nieuwsbericht. Marketeers, laat ons, jonge ouders, massaal in de val van de roze en anderskleurige dozen lopen, overstelp ons met adviezen over het eten van onze spruiten, de luiers van onze spruiten, de billetjes van onze spruiten, krijg ons zo ver dat we naarstig streepjescodes van fruithapjes gaan sparen voor een simpel speelgoedje waarvoor we dan ook nog eens moeten bijbetalen, sla ons om de oren met nieuwe, geïnnoveerde, steeds betere producten. Maar blijf van het voorlezen af. Blijf van dat leukste kwartiertje van de dag af. Van dat knusse samenzitmoment. Van dat samen opgaan in een verhaal. Van dat heerlijk dichtbij elkaar en toch even helemaal weg zijn. Neem onze kinderen dat niet af.

Geen opmerkingen: