26.9.06

Bijzondere beesten


Ik heb niks met dieren.
In de dierentuin zijn ze wel aardig om naar te kijken, dichterbij hoef ik ze niet. Een huisdier moet gevoed, verzorgd, vertroeteld, uitgelaten en ook nog eens opgevangen worden als je er niet bent. Doe mij dan maar twee Kleine Ventjes. En kleiner... nee, van insecten krijg ik helemaal de kriebels.
Het vooruitzicht van een Nederlandse kinderboekenweek rond het thema dieren deed mijn hart dan ook niet echt sneller kloppen.
Tot ik vorige week Bibi's bijzondere beestenboek van Bibi Dumon Tak in handen kreeg. Het zag er prachtig uit, met die heerlijke illustraties van Fleur van der Weel, en na wat bladeren en snuisteren verhuisden boek en ik naar de bank.
Veertig dieren beschrijft Bibi Dumon Tak, veertig 'bijzondere beesten'. Ik ben al meteen gewonnen als ik het tweede stukje lees, over het zeepaardje.

Een sprookjesdier, daar lijkt het op. Een verzonnen beestje. Alsof iemand ooit begon te tekenen en dacht: ach, vandaag maak ik maar eens een onderwaterpaard. Een onderwaterpaard met stekeltjes in plaats van manen. Met een rugvinnetje in plaats van benen. Met een krullerige grijpstaart, rollende oogjes en een sierlijke nek.
Maar er zat niemand te tekenen. Zoiets geks als een zeepaard kun je namelijk niet verzinnen. Echte dingen zijn vaak raarder dan verzonnen dingen.

Bibi Dumon Tak doet iets heel bijzonders in dit boek: ze laat de lezer op een originele, verrassende manier naar dieren kijken. Dat doet ze door op een speelse, humoristische, prikkelende manier bijzondere weetjes te vertellen over bijzondere beesten, prieelvogels die hun nest zo versieren dat ik meteen aan het googlen ga om zo'n bouwwonder te zien, zebra's met unieke streepjescodes, hagedissen die over water kunnen wandelen. Een bijzonder boek, heerlijk lees- en binnenkort vast ook voorleesvoer!

Geen opmerkingen: