3.10.06

Kijken


Ik herkende het meteen, een aantal dagen geleden , daar op de tafel van Alles uit de kast. Het volume, de witte rug met veel zwarte en enkele rode woorden, het rode balkje. The art of looking sideways van Alan Fletcher. Na onze verhuizing is het op een erg hoge boekenplank terechtgekomen, niet bereikbaar zonder trapje, en daar hoort het niet thuis. Ondertussen is het verhuisd naar waar het hoort: binnen hand- en oogbereik.
Het 533 pagina's dikke boek trok jaren geleden mijn aandacht in de Londense design-boekhandel Zwemmer. Mijn rugzak woog al zwaar van al de andere boeken die ik in de winkels op Charing Cross Road gekocht had, maar dit moest er nog bij. Ik moest het hebben, ik was geïntrigeerd, gebiologeerd, gefascineerd.
Helemaal vooraan staan twee citaten.

'I quote others only the better to express myself." (Michel de Montaigne)

'"What is the use of a book... without pictures or conversations?" asked Alice.' (Lewis Carroll)

Ze zijn het boek op het lijf geschreven. Het is één grote verzameling quotes, tekstcitaten, visuele quotes, beelden, ideeën, weetjes, bizarre feiten, anecdotes, gedachten, vragen, verhalen, illustraties, uitspraken die elkaar in los verband opvolgen, met als rode draad design, tekst, het grafische, perceptie. Ze prikkelen oog en geest, ze doen je stilstaan bij wat je ziet en leest, ze stellen vanzelfsprekendheden in vraag, ze brengen vele balletjes aan het rollen, ze veranderen je kijk op de dingen.

Vandaag, bij het doorbladeren, valt mijn oog op een zwarte bladzijde, met enkel een citaat:

'I am my brain's publisher.' (Philippe Starck)

The art of looking sideways is een heerlijk andidotum voor inspiratieloze, kleurloze momenten.

Geen opmerkingen: