22.1.07

Droom

In de klas van Groot Ventje wordt regelmatig rond een thema gewerkt. Af en toe haal ik dan een prentenboek uit de kast dat daarbij aansluit.
Tegenwoordig werken ze rond slapen en bedjes.
Anna Höglund, denk ik meteen, Nachtreis.
Ik nestel me met Groot Ventje op de bank en begin voor te lezen.
Als de mama van Nino en Elon voor de vierde keer hun slaapkamerdeur achter zich dichttrekt... komt er een tijger aangelopen, door de kier van de deur. Het begin van een fantastisch avontuur.
Bij elke bladzijde die ik omsla, lijken de ogen van Groot Ventje groter te worden, en hij vergeet er zijn flesje bij te drinken. Zelf vergeet ik haast dat ik aan het voorlezen ben, zo vanzelf laat dit prentenboek zich lezen, pagina na pagina. Als Nino en Elon allang weer thuis zijn, is hij nog helemaal in de ban van het verhaal en de onelooflijke avonturen die de twee broertjes beleefd hebben. Buiten adem bijna vertelt hij na wat er allemaal gebeurd is, als moet hij het nog eens op een rijtje zetten om het te kunnen geloven.
En dan hebben we niet eens lang naar de prenten gekeken, waar nog zoveel leuks en vreemds en intrigerends te zien is... Morgen?

Geen opmerkingen: