7.2.07

Hartverwarmende eenvoud

En welk prentenboek past er beter op zo'n winterse sneeuwmannendag dan De sneeuwman van Raymond Briggs? Na de pannenkoeken (want wat past er beter op zo'n winterse sneeuwmannendag?) duik ik in mijn werkkamer, in een rek met prentenboeken die nog niet in Groot Ventjes rek zijn geraakt. Na wat zoeken vind ik mijn oude exemplaar.
Groot Ventje en ik 'lezen' samen het woordenloze verhaal van de sneeuwman die in het holst van de nacht tot leven komt en eerst het huis van het jongetje ontdekt (lichtknopje aan, lichtknopje uit, lichtknopje aan) en dan met hem wegvliegt, de nacht in, over de stad, de buiten, de zee. Bij het ochtendgloren ('dat kleine beetje rood daar beneden, dat lijkt wel de zonsopgang!') vliegen ze gauw weer naar huis, de sneeuwman neemt zijn plekje weer in alsof er niks gebeurd is, en de jongen kruipt weer in bed. 's Ochtends is de sneeuwman gesmolten.
Een eenvoudig, maar heerlijk verhaal, louter verteld in zachte potloodtekeningen. Een pracht van een klassieker, eentje om jaar na jaar uit de kast te halen!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Laatst met Groot Kereltje de film gezien in het kader van Tinteltenen. Een hele belevenis!!
Ik kijk elke keer weer uit naar je nieuwe kinderboekentips :-).

Evelien zei

In de fnac volgen ze volgens mij ook jouw voorleestips...

vandaag op cadeautjeszoektocht het boekje als tip zien staan

(ik heb het niet gekocht, maar me wel laten verleiden door een boek van Gonnie en Gijsje voor een kerverse grote broer en een knisperboekje voor de nieuwbakken baby...)

Karin Kustermans zei

Nat,
Fijn dat je een berichtje laat. Het is altijd leuk om te weten wie mijn blog leest :-)

Karin Kustermans zei

Hey Evelien!
De sneeuwman is een klassieker hoor, die kennen ze in de Fnac ook ;-)

Gonnie en Gijsje: heerlijk!