24.4.07

Dromen van letters


Van Harriët van Reek houd je of houd je niet. Ik houd ervan, en sinds haar onweerstaanbare Henkelmannetje veer ik steeds weer op bij de aankondiging van een nieuw boek van haar.
Letterdromen met Do lijkt helemaal op het juiste moment te komen. Een prentenboek over Do, die de hele dag bezig is met het maken van letters en daar zo in opgaat dat ze er ook 's nachts van droomt en er de meest fantastische avonturen mee beleeft: Groot Ventje op het lijf geschreven. Ik nestel me met hem op de bank, en samen duiken we in het boek. Groot Ventje geniet van de herkenning van de letters, lacht om de grapjes (de R die de r niet uitspreekt en bij de koffie een stukje taat belooft, een stukje puimentaat), knikt heel begrijpend bij de existentiële problemen van de P ('Ik weet niet of ik echt een p ben. Want als ik me omdraai ben ik een q en als ik op mijn hoofd ga staan ben ik een b of een d'), wiebelt van ongeduld om de clou te verklaren (dat de E bijna haar been kwijt was en dus bijna een F was geworden) en wil van geen ophouden weten. Letterdroom na letterdroom trekt aan ons voorbij. Zelf ben ik, al vind ik niet elke letterdroom van dezelfde kwaliteit, toch weer onder de indruk van Van Reeks priegelige tekeningen, van haar details die ons het boek opnieuw en opnieuw zullen doen bekijken, van haar absurde humor, haar onconventionele vertelling, haar gedurfde eigen stijl, de inventiviteit van haar beste vondsten.

1 opmerking:

Anoniem zei

oh, wat mooi!
snel gaan kijken in de winkel.