24.4.07

Nostalgia

In Bologna gaat vandaag de zoveelste Fiera del Libro per Ragazzi van start.
Ik kijk door het raam naar buiten, ook hier is de lente prachtig, maar het heimwee prikt.
De weldoende warmte van de zon op je huid als je uit het vliegtuig stapt.
Het eerste glaasje witte wijn op de Piazza Maggiore.
Het schoon volk van de passeggiata.
De sfeer op de beurs, de aanblik van veel moois, veel lelijks ook, de opwinding om wat een pareltje lijkt.
De fragole, boordevol smaak al.
De Nederlandse gastvrijheid in het Palazzo Santo Stefano.
De vaste afspraak in de Poeti.
De groentjes, recht van onder de grill.
De wandelingen onder de arcaden.
De verwondering
Het Nutella-ijs in de gelateria op weg naar de Fiera.
Het stokoude bloemenverkoopstertje.
De cartoleria vol kleinoodjes.
De uitgestorven stilte van de siesta.
Het sprookjesachtige lichtje bovenin de koepel.
De oude bekenden, de Amerikaanse, Franse, Duitse, Scandinavische vaste namen, de verrassende nieuwkomers.
De nachten vol leven, de ontmoetingen, de exploten.
Ah Bologna!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Tiens, ken je Rodari ?


Ik heb ooit heel erg genoten van 'Favole al telefono'.

Candy in Wonderland zei

Oh, Gianni Rodari! Ik denk dat wij ooit eens rond een gedicht van hem hebben gewerkt, maar ik kom er niet meer op zeg :(

Anoniem zei

We gaan nog wel eens terug naar Bologna hoor lieve schat. Wanneer weer ik nog niet, maar het komt er wel weer van !