16.5.08

Kinderverdriet

Gisteren werd in de klas de verjaardag van Groot Ventjes vriendje A. gevierd. Als de school uit is, loopt Groot Ventje wat te treuzelen, eindelijk stapt hij naar A. toe en vraagt: 'Wanneer is jouw feestje?' Ik hoor en zie het antwoord als een koude douche over hem heen vallen: 'Dat is al geweest hoor.' Een tel later heb ik een hoopje ellende in mijn armen: vriendje A., door Groot Ventje sinds zijn eerste schoolweken beschouwd als zijn beste vriendje, heeft hem niet uitgenodigd. Tranen, 'ik ben blijkbaar zijn vriend niet meer', 'ze zijn misschien vergeten te zeggen dat ik uitgenodigd was': puur, onversneden verdriet. Ik neem hem in mijn armen en voel zijn pijn door mijn hart snijden.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoe erg! Heb je hem nog kunnen troosten?

. zei

Goh, wat zielig voor hem!
--ik kan het weten want ik werd ook noooooit uitgenodigd--

Dat ander kindje staat daar waarschijnlijk nog niet eens bij stil hé dat zoiets kan kwetsen. En wil groot ventje nu nog vriendjes zijn?

biomama zei

mh dat doet bij de mama evenveel pijn als bij groot ventje denk ik. Ocharme, tleven kan al cru zijn op zo'n jonge leeftijd

Katrien zei

Oh jee, wat jammer, pijnlijk allemaal... Willen Groot Ventje en A. nog vriendjes zijn dan?

Anoniem zei

O, Karin, wat erg...

Jammer genoeg heel herkenbaar hier. Maar "gelukkig" voor ons lijkt mijn grote ventje zich er niet al te veel van aan te trekken. Op het eerste gezicht althans.

Ik versta dat echt niet, uitgerekend in kleinschalige ervaringsgerichte scholen zouden ze toch beter moeten weten :-(

Anoniem zei

Verjaardagsfeestjes kunnen zo wreed zijn, verdorie.

Anoniem zei

Heb ik met grote zoon bijna 15 jaar geleden ook meegemaakt, en ik kan me nog altijd levendig herinneren hoe verdrietig hij was...arme jongen:-(

Anoniem zei

Wat erg...

Ik heb zelf nooit feestjes mogen geven en ben dus ook nooit uitgenodigd. ¨Plezant was anders...

Karin Kustermans zei

Dankjewel voor jullie lieve reacties. We hebben hem uiteindelijk wel kunnen troosten, hoor, en hem ook kunnen helpen om een en ander te plaatsen, gelukkig.

@Stien: tja ervaringsgerichte school of niet, ik weet niet of dat het hier toe doet. Sommige ouders nodigen veel kinderen uit, anderen hanteren de 'evenveel kinderen als jaartjes'-regel: dat is ieder zijn eigen keuze. Daar is ook niks mis mee. Ik wou hier gewoon iets schrijven over Groot Ventjes grote verdriet.

Anoniem zei

Misschien was het feestje gewoon voor familie? Dat was hier ook tot ze 5 werden.
Ervoor kwamen de oma's en opa's en nichtjes en neefjes, maar er werd geen apart feest gehouden voor de schoolkameraadjes. (omdat ze beiden onder de vakantie verjaren)
Vanaf de 5de verjaardag deden we het wel.

Anoniem zei

Hier zo ongeveer hetzelfde scenario, maar dan bij grote zus. Ze was al van bij het begin van het jaar uitgenodigd door een meisje waar ze toen veel mee speelde. De laatste tijd hoorde ik dat meisje haar naam nooit meer noemen. Maar toen grote zus niet uitgenodigd werd, was het meisje plots "vals"...
Dan schiet iedere uitleg van mama tekort.