22.5.06

Warm

Toen de eekhoorn op een ochtend wakker werd lag er een brief voor zijn deur.

Beste eekhoorn,
Ik ben ziek.
Mier

De eekhoorn kamde zijn haar, waste zijn oren en holde naar buiten, de beuk af, het bos door naar het huis van de mier.
De mier lag op zijn bed, onder en zwarte deken, met een kussen onder zijn hoofd, en keek ernstig naar het plafond.
'Heb je mijn brief ontvangen?' vroeg hij, toen de eekhoorn binnenkwam.
'Ja,' zei de eekhoorn.
'Ik ben ziek,' zei de mier.
De eekhoorn zweeg en knikte.
De mier draaide zich op zijn zij, met zijn rug naar de kamer.
Het was een mooie dag. Zonlicht stroomde de kamer in.
'Waar ben je ziek?' vroeg de eekhoorn.
'Overal,' zei de mier. Hij keek naar de muur.

Toon Tellegen, Na aan het hart. Dierenverhalen vol vriendschap

Vandaag is een warme dag. Niet buiten, want het waait en regent als was het een gure herfstdag. Maar binnen, heel erg vanbinnen heb ik het warm.
Gisteren was een koudere dag. Mijn Kleine Ventje moet nog wennen aan het leven op het land, en soms is er enkel nog geween in mijn oren. Gisteren heb ik mijn hart uitgestort, en kijk, vandaag zijn er telefoontjes, mailtjes, sms'jes, bezoekjes. Ik voel hoe de warmte van mijn vrienden me als een veilige handschoen omsluit.

Dankjewel.

Geen opmerkingen: