23.5.06

Goud


Er is weer een prijs uitgereikt in jeugdboekenland. Dat gebeurt regelmatig, en soms word ik er vrolijk van, soms ga ik er een beetje van hummen. Van mmm, moest dat nou. Van deze prijs word ik een beetje huppelig. Van puur ouderwets contentement.
Vandaag heeft Marit Törnqvist, de Marit Törnqvist van mijn geliefkoosde Klein verhaal over liefde, een Gouden Penseel gekregen voor haar illustraties bij Pikkuhenki van Toon Tellegen. Een prachtig, verrassend verhaal over een heksje, zo klein dat ze onder een zandkorrel woont, onzichtbaar voor het gewone mensenoog. Ze wil weten of ze de machtigste heks is die er bestaat. Een donker, grimmig sprookje, waarbij Marit Törnqvist adembenemende prenten maakte, van weidse landschappen en grote mensenmassa's, vol verrassende details. Op elke bladzijde wil je blijven kijken naar het eigen verhaal dat door deze prenten verteld wordt, naar al wat ze aan de woorden van Tellegen toevoegen. Mooi dat deze prijs naar zo'n mooi boek is gegaan.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Hiep hiep hoera voor Marit, Mance, Charlotte, Yvonne en Isabelle!
Op Jipjip van Richard Thiel las ik dat je aan dit weblog bent begonnen. Leuk! Ik ben vast van plan om regelmatig te komen lezen wat je in dit weblog schrijft.
Nu moet ik eerst even lezen wat je eerder zoal op dit weblog geschreven hebt...
Groet van Ted

on the road zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
on the road zei

hoi hoi voor marit en pikkuhenki! hoi hoi!

Anoniem zei

Een vals vraagje. Wat vind je ervan dat de éénentachtigjarige Mance Post aan het eind van haar loopbaan géén Gouden Penseel heeft gekregen?

Anoniem zei

Er moet heel snel een oeuvre-prijs komen voor illustratoren, en de eerste winnaar is dan wat mij betreft Mance Post.

Groeten, Koos Meinderts

Karin Kustermans zei

Ik las het al op jouw blog, Ted, en eerlijk gezegd, ik was ontsteld. Ik heb in mijn hoofd geen lijstje van alle uitgereikte Griffels en Penselen zitten, en het leek me zo evident dat Mance er al wel een, of nee, meerdere had gekregen. Ze hoort gewoon in dat rijtje thuis. Ik heb dus even zitten zoeken naar een overzichtje van de Penselen, en inderdaad, Mance ontbreekt. Ontstellend.
Moest dit Penseel daarom naar haar gaan? Niet noodzakelijk. Niet om die reden, in elk geval. Wel omdat haar illustraties bij de teksten van Tellegen weer van een heel hoge kwaliteit waren. Ik ben erg blij met dit Penseel voor Marit, ik zou heel blij geweest zijn met een Penseel voor Mance, en nu ik dit weet, misschien nog net een tikkeltje blijer.