13.6.06

Herhaling

Zomer, tijd voor herhalingen, tot in den treure.
Maar Canvas doet me naar adem happen.
Dit is niet zomaar een herhaling.
Dit is pure nostalgie, jeugdsentiment, ik voel hoe ik teruggeworpen word in het verleden.
Zestien, zeventien moet ik geweest zijn, het boek had ik al gelezen en herlezen, met streepjes in de marge, tranen en ingehouden adem bij emotionele scènes en hele fragmenten zomaar uit het hoofd, en toen gebeurde het onwaarschijnlijke: de verfilming, ik wist alleen van horen zeggen hoe schitterend de reeks was, werd heruitgezonden. Mijn ouders spraken van televisieterreur maar elf weken lang kéék ik. Met ingehouden adem, tranen, emoties die door me heen gierden.
Brideshead Revisited.
Met de heruitzending wordt het létterlijk mijn Brideshead Revisited, ook ik ga terug in de tijd. Ik durf haast niet te kijken, bang voor ontnuchtering, ontheiliging.

Geen opmerkingen: