13.6.06

Wonder

Op Canvas loopt de BBC-reeks 'The Human Body'. Pure, ouderwetse BBC-kwaliteit. Daarvoor ga ik nog wel eens voor het televisiescherm zitten.
Vorige week groeide een nieuw mensje in een mamabuik, van conceptie tot geboorte. Wonderlijk, en ingenieus, hoe het allemaal in elkaar steekt. Een prachtig bouwpakket, dat men wel ontrafelen maar niet ontheiligen kan. Hoe meer ik erover weet, hoe groter mijn verwondering, respect, dankbaarheid ook. Twee keer zo'n wonder beleven, is iets om goed vast te houden.
Vandaag ontwikkelden hulpeloze baby's zich tot zelfbewuste kleuters. Alweer: verwondering, respect. Het lijkt allemaal vanzelf te gaan, weet ik van Groot Ventje. De prachtige constructie die erachter zit, blijft verborgen achter het gemak waarmee eerste lachjes en kraaitjes over de lippen komen, eerste stappen worden gezet, eerste woordjes en zinnetjes worden uitgesproken, een begin van een zelfbeeld wordt gevormd.
Ik kijk naar Klein Ventje, die rust gevonden heeft op mijn Liefs arm. Ik denk: dat hele grote wonder mogen we nog eens meemaken.

Geen opmerkingen: