12.10.06

Voorlezen

Als het goed is, hebben kinderen voor ze zelf leren lezen al jarenlang prachtige verhalen voorgelezen gekregen. Als ze dan zelf leren lezen, vallen ze terug op het niveau 'De mus zit op de tak en de tak zegt krak'. Dat is een enorme stap achterwaarts. De enige manier om die te compenseren is beginnende lezertjes veel en mooi voor te lezen.
Annemie Leysen vertelde hiermee vanochtend niets nieuws. Het is al zo vaak gezegd, beargumenteerd: voorlezen stopt niet bij het leren lezen. Toch zie ik het nog zo vaak gebeuren. Als kinderen leren lezen, is voorlezen voor velen een verplichting die wegvalt.
Ik hoop mijn Ventjes nog járen voor te lezen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Voorlezen heeft ook het grote voordeel dat kinderen vertrouwd worden met 'boekentaal', heel anders dan spreektaal en belangrijk voor de schoolcarrère om onder de knie te krijgen. Misschien dat mijn oudste dochter een dyslextische aanleg heeft ('ei' ipv. 'ie' etc.), maar door enthousiast voorlezen is ze met lezen toch heel ver. Schrijven gaat minder....

Een ander voordeel van het voorlezen aan een kind van 8 vind ik de brede keuze van boeken, bijvoorbeeld Roald Dahls 'Mathilda' en 'GVR', Mensje van Keulens 'Bez' en gedichten.
Op school had ze zelf 'Elfjes' gemaakt, thuis lezen we Joke van Leeuwen. Ook leuk om over te kletsen!

(Voor) Lees ze!