30.1.07

Vanzelfsprekende metamorfose

Meer dan tien jaar al staat Een heel lief konijn van Imme Dros in mijn boekenkast. Nu haal ik het er weer uit.


Op een dag kreeg mevrouw Klein een staart.
Ze wist niet wat ze zag.
Zij een staart.
Op haar leeftijd!
Het was maar een klein staartje.
Dat was nog een geluk.
Je merkte er niet veel van.
Vooral niet met kleren aan.

Mevrouw Klein vroeg zich af
hoe ze aan die rare staart kwam.
Ze had nooit iets raars gedaan
en nooit iets raars gehad in haar leven.

Ze bekeek de staart
in de spiegel.
En ze dacht goed na.
Waar leek dat ding nu op?


Terwijl ik de eerste zinnen voorlees aan Groot Ventje en weer de tekeningen van Jaap Lamberton zie, overvalt me weer iets van het leesplezier van zoveel jaar geleden. Het verhaal is eenvoudig, mevrouw Klein verandert geleidelijk aan in een konijn en is daar niet bepaald gelukkig mee (maar gelukkig lijkt meneer Klein sprekend op een otter), en wordt door Imme Dros verteld op een bijzonder sobere manier. Geen woord te veel, en toch boordevol gevoel, humor, knipoogjes. Veel van die knipoogjes - 'Zie je niets aan me?' / vroeg mevrouw Klein. / Meneer Klein keek over de krant. / 'Een nieuwe jurk? Ander haar?' / 'Jij ziet ook nooit iets,' / riep mevrouw Klein. 'Ach,' zei haar man, / 'voor mij ben je altijd goed.' - gaanover het hoofd van Groot Ventje heen. Geen nood, hij gaat op in het, voor hem, knotsgekke verhaal van 'een mevrouw die eerst een mevrouw was en toen was ze ineens een konijn'. Ik glimlach om de grapjes, en hoor ook Mijn Liefste, met een half oor meeluisterend, grinniken.
Helemaal af wordt het boek door de tekeningen van Jaap Lamberton. Ze zijn al even sober en summier als de tekst van Imme Dros, en toch vormen ze er een prachtige aanvulling op. Ze lijken alleen de essentie te tonen, en laten de concrete invulling - wijselijk? - aan de lezer. Ze houden zich ook verre van enig realisme, waardoor dit ongewone verhaal haast iets vanzelfsprekends krijgt.

(En het leukste nieuws: dit boek is net herdrukt in de reeks 'Schatkist van de jeugdliteratuur' en is dus gewoon verkrijgbaar.)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dank je voor het opstellen en aanvullen van mijn kinderboekenverlanglijstje ;-) Je hebt de gave om mij (ja, zelfs mij ;-)) zin te doen krijgen in voorlezen!

Karin Kustermans zei

Ik zal je verlanglijstje met plezier regelmatig blijven aanvullen Stientje!
There's plenty more where these came from...