28.1.08

Benedengemiddeld?


Vandaag zijn de longlists voor de Gouden Uil Literatuurprijs en de Gouden Uil Jeugdliteratuurprijs bekendgemaakt. De jury van de Literatuurprijs 'is zeer verheugd dit jaar een lange longlist te kunnen presenteren': 'De bovengemiddelde kwaliteit van de boekenproductie van 2007 heeft maar liefst 20 namen opgeleverd.'Mooi. Maar hoe zit het met de jeugdliteratuur? De jury komt met een historisch kort lijstje van slechts twaalf titels.

Midas Dekkers & Angela de Vrede – Botjes - Querido
Noëlla Elpers – Dolores – Van Goor
Hans & Monique Hagen, met tekeningen van Jan Jutte - Van mij en van jou - Querido
Martha Heesen – Watson - Querido
Marjolijn Hof – Oversteken - Querido
André Sollie - Een raadsel voor Roosje - Querido
Toon Tellegen - De almacht van de Boktor - Querido
Sylvia Vanden Heede & Thé Tjong-Khing - Vos en Haas, Koekkoek - Lannoo
Mieke Versyp, Sabien Clement & Pieter Gaudesaboos – Linus - Lannoo
Riet Wille & Geert Vervaeke - Waarom mijn handen geen schoenen willen - Lannoo
Floortje Zwigtman – Tegenspel – De Fontein
Floortje Zwigtman – Kersenbloed - Lemniscaat


Is hierop de logica van de Literatuurprijsjury van toepassing? De jury zwijgt zedig, maar je kunt er niet onderuit: twaalf is weinig, heel weinig.

3 opmerkingen:

Richard zei

En al zijn het er maar twaalf, er zit heel weinig verrassends tussen. Weer een biologieboek van Midas Dekkers, weer een gedichtenbundel van de Hagens, weer van die doodsaaie verhalen van Tellegen, weer Vos en Haas, weer de Londense homoscene in de Victoriaanse tijd. Het zijn stuk voor stuk vast mooie boeken, maar ik heb het allemaal al eens eerder gezien.
Alleen naar Linus ben ik echt benieuwd, mijn bibliotheek is niet zo scheutig met het aanschaffen van Gaudesaboos.

Er ontbreekt op deze lijst toch minstens een verrassend boek van het afgelopen jaar: waar is Vertrektijd van debutant Truus Matti?

Karin Kustermans zei

Heel waar, Richard. Je ziet steeds dezelfde namen terugkeren. Dat kan natuurlijk ook betekenen dat die auteurs gewoon de beste boeken afleveren. Bij een anatal van de namen ben ik geneigd zo te denken. Maar ook dat stemt me niet optimistisch, dan.

Truus Matti kende ik nog niet, shame on me. Moet ik dus dringend gaan lezen, als ik het goed begrijp.

Anoniem zei

12 is inderdaad weinig, maar de twaalf die de lijst haalden, lijken me het alle twaalf waard om te winnen. "Linus" is prachtig (@Richard: zeker lezen!), "Een raadsel voor Roosje" is iets van het mooiste dat ik 2007 las. "Het zijn steeds dezelfde namen die terugekeren": het lijkt een refrein te worden. Dat is met de Gouden Uil voor boeken voor volwassenen ook niet anders. Ben erg benieuwd wie het zal halen. Maar ja, wat is dat dan met auteurs die een kans verdienen? We zullen het zien, we zullen het zien... (Aaaarrrgggh! EN de Cultuurprijzen! EN de Gouden Uil...:-))