13.1.08

Mooi mooier mooist

Stichting Lezen gaat op zoek naar 'Het Mooiste Kinderboek Aller Tijden'. 99 titels zijn er geselecteerd, en op www.hetmooistekinderboek.be kan iedereen een stem uitbrengen.
99 titels. Ik verwonder me over een aantal titels, maar bedenk dat smaken verschillen, ik wik, ik weeg, ik wik nog meer, ik weeg nog meer, ik ben streng en nog strenger en dan nog strenger. Ten slotte blijven er nog een twaalftal titels over, overeind. Hoe kies je in godsnaam tussen de dierenverhalen van Toon Tellegen en Winnie de Poeh? Tussen Klein verhaal over liefde van Marit Törnqvist en die andere prachtige vertelling over verlangen en liefde, Wachten op Matroos van André Sollie en Ingrid Godon? Tussen Edward Tulane, het onuitstaanbare porseleinen konijn van Kate DiCamillo dat maar mondjesmaat leert wat liefde is, en het onweerstaanbare duo wolf en schaap uit Schaap met laarsjes van Maritgen Matter? Tussen De schepping en Het boek van alle dingen? Onbegonnen werk, zonder enige twijfel.
Tot overmaat van ramp dwalen mijn gedachten af naar titels die ik niet tegenkom onder de 99 uitverkorenen. Waar is De Wissewaswinkel gebleven, het wonderbaarlijke kleinood van Frédéric Clément? Waarom heeft Gregie de Maeyers Fietsen geen plekje gekregen? De reizen van de slimme man van Imme Dros? Astrid Lindgrens klassieker De gebroeders Leeuwenhart? En als er jeugdboeken als Hasse Simonsdochter op mogen, waar blijft dan het bloedmooie Je moet dansen op mijn graf? En vooral: hoe kun je nu een lijst met de allermooiste kinderboeken opstellen en Kleine Sofie en Lange Wapper van Els Pelgrom en Thé Tjong Khing er niet opzetten?
Ik maak het mezelf alleen maar moeilijker, natuurlijk. Nu moet ik al kiezen uit achttien mooimooimooie boeken. Maar kiezen hoeft niet echt: het bovenste plankje is ruim genoeg voor achttien boeken. En nog een paar.

1 opmerking:

on the road zei

lieve k.
helemaal waar en ik ben er ook nog niet uit.
ik ga eerst nog es nadenken over mooi en lelijk.
met wim en wil.
www.wimenwil.be
kus