27.3.08

[Wijvenweek] Mannen in de dop

Rolpatroondoorbrekend, zo gingen we ze opvoeden, onze Ventjes.
Speelgoedfolders met roze en blauwe bladzijden: onzin! Geen onderscheid tussen jongens- en meisjesspeelgoed voor onze jongens. We kochten van alles wat.
We hebben dus ons best gedaan.
Maar de eerste testosterontekenen waren er snel.
Al heel vroeg manifesteerde zich bij Groot Ventje een mateloze fascinatie voor alles wat wielen heeft. Eerst dacht ik nog dat het de ronde vorm was van de wielen die het hem deed - in een of ander Gezinsbond-blaadje had ik gelezen dat baby's zich aangetrokken voelden tot ronde - want op een gezicht lijkende - vormen. Toegegeven, ook voor klokken had hij een grote voorliefde. Het klonk dus aannemelijk.
Maar de tekenen werden duidelijker.
Tweede woord: bus. Uitgesproken met een niet mis te verstaan uitroepteken erna.
Helemaal door het dolle heen bij het zien van een bus, of een auto, of een vrachtwagen.
Vervolgens deed Bob de Bouwer zijn intrede. Inclusief een heel leger werfvoertuigen.
Toen Klein Ventje zich onder mijn hart nestelde en we, bij wijze van voorbereiding, voor Groot Ventje een pop met toebehoren kochten, wist ik dat het pleit definitief beslecht was. De pop keurde hij nauwelijks een blik waardig, evenals het flesje en het pampertje die hem prenataal al enige zorg moesten bijbrengen voor dat nieuwe mensje. De bijbehorende buggy daarentegen was een schot in de roos. Vier wielen! Víér! Licht! Makkelijk wendbaar! Lees: perfect om mee door het huis te racen.

(Later zouden nog racewagens, raketten, dino's, ridders en piraten volgen. Evenals een als bij wonder bij het naar school gaan ontwikkelde afkeer van de kleuren roze en paars.)

(Later zou dit verhaal zich nog een keer herhalen, bij Klein Ventje, door zijn grote broer-voorbeeld als het ware voorbeschikt voor een leven tussen auto's, treinen en werfvoertuigen.)

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt ;-) Mijn oudste ventje en mijn vrouwtje zijn ook helemaal precies dàt. Alleen mijn middelste mannetje, die doet het effe anders en zweert bij poppen, handtasjes en snoepjesroze prinsessenkleertjes.

Anoniem zei

Ook bij ons al ridders en piraten wat de klok slaat, én -en dat vind ik heel erg- wapens. Niet dat Zoonlief er krijgt van ons, maar bij het eendjes vissen op de kermis bv. kiest hij steevast voor een revolver of zoiets en verder knutselt hij er wel met zijn Clicxs of uit papier. Ik troost me dat dat tenminste nog creatief is.

. zei

lol
hier komt het anders tot uiting
geen auto's en zo.

Wel supermachogedrag, alleen met jongens willen spelen. Meisjes zijn stom. Veel roepen en wild spelen...

Anoniem zei

Heel eventjes heb ik gedacht of zoonzap geen schattige homo zou worden. 's Morgens vonden we hem in bed - geholpen door grote zus - met het roze prinsessenkleed. Hij wilde ook graag staartjes in zijn haar en rondrijden met de poppenwagen was een van zijn favorieten.
Moet je hem nu zien. Elf en metal alles wat de klok slaat. Meisjes zijn idiote wezens en hij zweert bij zwart.

@Veerle : Dat van die wapens is herkenbaar. En als hij ze niet kreeg, werd zijn halfopgegeten boterham wel een pistool : pang pang pang.

Anoniem zei

O, Zapnimpf, je ontneemt me wel een illusie met je verhaal over Zapzoon ;-)

Veerle: ook ik herken je wapenverhaal. Oudste zoon knutselt, bouwt, verzint om de haverklap de meest ingenieuze wapens... ach, het zal wel koelen zonder blazen, hoop ik dan maar.

Unknown zei

Hier een zoon die vandaag ook jarig is (6j)!
En die toch soms met poppen speelt ... zijn pop in de draagdoek op de rug en ondertussen kloppen en timmeren of rondracen met de tractor in de tuin ... een nieuwe man in spe?

ElsAn

Karin Kustermans zei

@ElsAn: dat klinkt inderdaad als een geweldige Nieuwe Man. Dat wordt wellicht een dankbare schoondochter ;-)

@Stien, Veerle: wapens valt hier mee. Zijn schuimrubberen Hemazwaard bekijkt hij nauwelijks. Hij wel een paar keer een zwaard voor hem en voor Klein Ventje gemaakt van Clics, maar de strijd was blijkbaar te ongelijk of Klein Ventje te weinig dirigeerbaar, de fun was er snel af precies.