25.5.06

Verbreding

In mijn mailbox vind ik een persbericht. Francine Oomen stapt over naar Querido. Haar nieuwe Hoe overleef ik-boek zal in het najaar verschijnen bij de uitgeverij met de Q. Hier kijk ik van op. En niet zo'n beetje. Ik probeer me de vorige Hoe overleef ik-boeken voor te stellen met een Q erop, het lukt nauwelijks.
In het persbericht is sprake van de 'verbreding' van het Querido-fonds. Volgens Bärbel Dorweiler, uitgever van Querido Kinderboeken, zou de komst van Francine Oomen daaraan een grote impuls geven. Daar kan ik me wat bij voorstellen. Francine Oomen spreekt een breed publiek aan, een publiek dat veel en veel breder is dan dat van de meeste Querido-auteurs. De voordelen voor de uitgeverij zijn duidelijk. Niet voor niets vermeldt het persbericht dat van de Hoe overleef ik-boeken al meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht.
Maar wat betekent dit voor het fonds van Querido? De uitgeverij kleurt hiermee ver buiten de grotendeels zelf uitgezette, literaire profiellijntjes. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het een eenmalig uitstapje is, daarvoor is dit nieuws te opmerkelijk. Ik ben zeer benieuwd naar welke weg de uitgeverij verder zal inslaan. Ondertussen sluit ik me aan bij Ted van Lieshout: of het goed of slecht nieuws is, kan ik niet goed inschatten. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

1 opmerking:

Anoniem zei

Eén ding weet ik wel zeker: het is slecht nieuws voor Unieboek, waar Francine nu uitgeeft. Eerder moesten ze al Carry Slee laten gaan.